In de overgang hoef je niet aan te komen. Je kunt op een gezonde manier zelfs in de overgang afvallen! In de overgang verandert je hormoonhuishouding dusdanig dat dit invloed heeft op je figuur (zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt). Ik spreek uit eigen ervaring en ik heb hiermee al heel veel vrouwen geholpen.

Is het normaal dat je in de overgang dikker wordt?

Veel vrouwen denken dat het normaal is dat je dikker wordt na de overgang. Dat jij je omvang van je taille verliest en dat je hier geen invloed op zou hebben.
Je kunt er namelijk heel veel aan doen om te zorgen dat jouw lichaam toch mooi in vorm en op gewicht blijft ondanks de menopauze.

Waarom kom je sneller aan in de overgang?

Als je geen maatregelen neemt in je leefstijl, word je waarschijnlijk inderdaad steeds dikker, terwijl je niet meer eet dan vroeger. Het heeft te maken met de veranderingen in o.a. : Je hormoonhuishouding.

M

Je oestrogeenniveau daalt

Hierdoor nestelt het vet zich meer rond de taille. De verdeling van het vet verandert. Als je gewoon blijft eten zoals voorheen en niet sport verdwijnt je zandloperfiguur. Tenzij je maatregelen neemt, daarover verderop meer.
Bij dit proces speelt mogelijk een ander proces ook een rol namelijk dat jouw lichaam bij een dalend oestrogeenniveau probeert op een andere manier oestrogeen aan te maken. En omdat vetcellen kleine hoeveelheden oestrogeen aanmaken, probeert je lichaam meer vet in je vetcellen vast te houden… waardoor je dikker wordt.
M

Je progesteronniveau daalt

Ook je progesteron niveau daalt in de overgang waardoor jouw lichaam meer vocht vasthoudt, waardoor je aankomt en je kleren minder goed passen.
M

Het stresshormoon cortisol eist zijn tol

Stress is een grote factor. Veel vrouwen boven de veertig leven al jarenlang in stress. Ze moeten zoveel ballen in de lucht houden: kinderen opvoeden, een leuke partner zijn, carrière maken en een rijk sociaal leven leiden. Vaak komt de zorg voor jezelf daardoor op de laatste plaats. Stress veroorzaakt de productie van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Dit is een natuurlijk proces en bij acute stress is het goed, zodat je kunt vechten of vluchten. Daarna hoort het cortisolniveau weer te dalen.
Maar de moderne stress is vaak langdurig en dan heeft cortisol een negatief effect. Het breekt onder meer je spierweefsel af, waardoor je vetverbranding juist trager wordt. Spiermassa is moeilijk weer op te bouwen naarmate je ouder wordt, daarom pleit ik er ook altijd voor dat je stress oplost en goed blijft trainen, ook krachttraining.
Eerst nog even over stress: cortisol breekt niet alleen je spieren af, het versnelt ook de daling van oestrogeen en progesteron in je lichaam. Stress is dus een dubbele dikmaker.
Cortisol gebruikt dezelfde “grondstof” als oestrogeen en progesteron, namelijk pregnenolon. Als je lichaam cortisol moet aanmaken vanwege de stress, is er minder grondstof over voor de aanmaak van oestrogeen en progesteron. Hierdoor word je bij stress vaak nog sneller dik rond je taille en houd je meer vocht vast.
M

Je lichaam verwerkt suikers minder goed

Naarmate je ouder wordt, heeft je lichaam de neiging om minder goed op insuline te reageren. Met andere woorden, je lichaam verwerkt de suikers uit je bloed minder goed en slaat meer van wat je eet op als vet.
De toenemende insulineresistent maakt afvallen tijdens de menopauze extra moeilijk, zeker als je nog op de traditionele manier “vetarm” en koolhydraatrijk eet. Dit is een goede reden om juist volgens de detox boost te gaan eten: o.a. veel groenten, noten, zaden, peulvruchten, wit vis en vlees
M

Vaker uit eten en een glaasje wijn

Als je richting de overgang gaat verandert waarschijnlijk ook je leefstijl. Je krijgt meer vrijheid en je hebt meer te besteden, waardoor je misschien vaker uit eten gaat, meer wijn drinkt en wat vaker koffie “met iets lekkers erbij” neemt.
Deze leefstijl maakt het lastiger om op gewicht te blijven. Zelf heb ik ook vaak een etentje bij vrienden of in een restaurant. Maar ik zorg dan dat ik op de momenten dat ik thuis eet, extra gezonde keuzes maak en natuurlijk goed sport.
M

Te weinig of verkeerd sporten

Het is mijn ervaring dat de meeste vrouwen nauwelijks (meer) sporten als ze richting de overgang gaan. Wist je dat je al na twee weken niet sporten 30 procent van je spierkracht verliest? Hierdoor wordt je vetverbranding trager en val je moeilijker af. Ook oogt je lichaam daardoor ouder, worden je gewrichten stijver en krijg je een middelbare motoriek.
Veel vrouwen zeggen mij dat ze wandelen en fietsen en 1x per week yoga doen. Maar dat is niet genoeg. Als je het belangrijk vindt om op gewicht te blijven zou je juist veel meer moeten trainen, zowel krachttraining als cardiotraining. Bij voorkeur vier tot vijf keer per week. Hierdoor blijf je fit, energiek, mooi op gewicht en jonger.

Hoe blijf je op gewicht in de overgang?

Je hoeft echt niet dikker te worden tijdens de overgang! Je kunt zelf heel veel doen om op gewicht te blijven en je jong en fit te voelen. Welke stappen kun je nu het beste zetten om in de overgang niet aan te komen en als het nodig is ook af te vallen? Ik zet de stappen voor je op een rijtje.

Z

Ga anders eten

Je kunt niet meer zo blijven eten als vroeger, want je vetverbranding is lager en je lichaam slaat het vet makkelijker op rond je taille, ook al denk je dat je gezond eet.

Dit heeft te maken met de veranderingen in je hormoonhuishouding. Doe eens de 10 dagen detox Boost en eet zo 3 weken volgens dit principe.

Z

Los stress op

Je bent nu op een leeftijd dat je voor jezelf mag zorgen. Los de stress op.Ga een mindfulness training volgen, ga op yoga, zoek een hobby, los eventuele ruzies en conflicten op en breng harmonie in je leven. Hierdoor maakt je lichaam minder cortisol aan en blijf je makkelijker op gewicht. Ook is het beter voor je algehele gezondheid. 
Z

Geniet van deze mooie fase in je leven

Geniet van deze fase en zorg goed voor jouw lichaam. Breng een nieuwe balans in jouw leefstijl. Wil je hierbij een leidraad vraag dan een advies gesprek aan bij een van onze trainers van AllwaysFit
Z

Ga goed trainen

Naarmate je ouder wordt moet je echt meer gaan trainen in plaats van minder!! Bij voorkeur 4 of 5 keer per week, afwisselend krachttraining en conditietraining. Neem dit serieus en laat je niet door je leeftijd weerhouden.

Als je echt goed op gewicht wilt blijven en je spieren soepel houden, dan is alleen wandelen of fietsen niet genoeg. Doe 2 x per week BodyTec kracht of stofwisseling om jouw spiermassa op peil te houden.

Z

Bespreek dit met de mensen om je heen

Als je deze stappen gaat toepassen krijg je een nieuwe balans in je leefstijl. Bespreek dit ook met de mensen om je heen, zodat je vrienden en eventuele partner het begrijpen en misschien ook mee gaan doen.